top of page

RECENSIES en REACTIES

'In het pandemiejaar 2020 hebben de Nederlandse lezers er een schitterend nieuw dichttalent bijgekregen', schrijft Carina van der Walt in Brabant Cultureel. Landschappen worden in deze bundel nooit helemaal ‘natuurlijk’ weergegeven en Kooijmans geeft haar gedichten een anorganische en een eigentijdse draai. Lees de hele recensie hier.

 

Zo zijn er meer wonderlijke verschijnselen in ‘Mambro’s karma’, waar alle varkens koorts hebben, de schulden zich opstapelen, de vergunning verloopt en het pingpongballen hagelt en later bowlingballen. Nog later in ‘klaproosdagen’ kan Mambro niks terugvinden. Wat wel teruggevonden wordt is een echtpaar in de gletsjer, na een halve eeuw. Hier de recensie door Remco Ekkers op TZUM

Jeroen van den Heuvel leest 'hoogte wil'; hij laadt het gedicht op met nieuwe beelden. Zie Ooteoote: 'Zo wordt het hele gedicht driedimensionaal. We kunnen het zien als beschrijving; we kunnen het zien als tekst; we kunnen het zien als abstracties.'

 

'Het is een wereld die ik niet ken, waar ik binnenstap en die me meeneemt als in een rollercoaster, waarbij al improviserend het binnen en het buiten, de observaties en de associaties/reflecties vloeiend in elkaar overlopen tot een volledig kloppende consistentie. Er gebeurt heel veel tegelijkertijd en je bent de hele tijd aan het afdwalen maar toch komt het altijd to the point. (...) Toen ik de gedichten later nog 'ns teruglas, ontdekte ik steeds weer andere poëtische momenten. Alsof het steeds een andere lijn volgt.' Sander Haccou

'De woorden dansen door de bundel over het papier. Een pirouette, pas de bourrée, jeté; maar geen spagaat. Ik hinkel nergens op twee gedachten. Het is voor mij geen keuze. Het is zoals omschreven staat.' Lees hier de bespreking van Jurjen K. van der Hoek.

Interview over TWEE TON in Eindhovens Dagblad

 

Heel veel wit, met zwarte letters die woorden vormen, die explosies zijn van beelden en kleuren. Een persoonlijkheid die opgaat in het bladgroen en haar omgeving. Persoonlijk, toch blijft er een zekere afstand. De stiltes en geluiden wisselen elkaar af, struikelend en muzikaal. Intelligent, sensibel en beeldend, het instinct van een kunstenaar: niet stilstaan! Jolanda kietelt de ziel. Jeroen van Keulen

 

'Signalement' van drie makers door Ton van der Linden in Mestmag

​Haar kunstenaarschap heeft een heel eigen weg afgelegd en de laatste jaren heeft ze zich ontwikkeld tot scherp waarnemend dichter. Ik viel stijl achterover bij het lezen van de 3 teaser-gedichten uit de bundel die binnenkort het licht gaat zien... Zo prachtig. Griet Menschaert

 

'(...)Verder een paar, zeer uiteenlopende bundels, die ik de afgelopen tijd graag gelezen heb. Koenraad Goudeseune om het schone, trieste, directe. Jolanda Kooijmans om het beeldende, verrassende, zwemmende. Kamiel Choi om het grenzeloze, denkende, levenslustige. Bernke Klein Zandvoort om het subtiele, beeldende, precieze.' Anne Broeksma

 

​'Nog niet alles gelezen maar wat een gave bundel de eerste helft. Echt positief verrast door het bevreemdende karakter.' 'Chapeau [aan Opwenteling] met het vinden van een pareltje.'

 

 

 

 

 

bottom of page